مجله ای از همه چیز از همه جا

  • ۰
  • ۰

زبان برنامه نویسی موبایل مناسب برای  سیستم عامل های موبایل


برنامه نویسی موبایل امروزه یکی از پرکاربردترین حوزه های مرتبط با علوم کامپیوتر و برنامه نویسی شده اما برای افراد مبتدی اولین سوالی که پیش می آید این است که کدامیک از زبان های برنامه نویسی موبایل مزیت های بیشتری دارد؟ در پاسخ به این سوال دیگری پیش می آید اینکه هدف شما از برنامه نویسی موبایل استفاده در چه پلت فُرمی است؟ آیا میخواهید بر روی سیستم عامل اندروید قوی باشد و یا میخواهید بر روی iOS به خوبی کار کند و یا اینکه نیاز دارید برنامه ای نوشته شود که بر روی هر دو سیستم عامل کار کند؟ پاسخ به هر یک از این سوالات ما را به سمت یک نوع از زبان های برنامه نویسی هدایت میکند.


در ادامه ی این مقاله به بررسی زبان های مهم برنامه نویسی موبایل به همراه موارد استفاده ی آنها خواهیم پرداخت.


 


HTML5 و CSS3


HTML5 به نوعی جهش یافته و کامل شده ی زبان HTML است. شما به سادگی و در عرض چند ماه می توانید با داشتن اطلاعات نسبی از زبان HTML5 و قالب بندی CSS3 اقدام به نوشتن برنامه ای کنید که به سادگی بر روی تمام دستگاه ها و در هر سایزی قابل دسترسی باشد. برای این منظور و برای اینکه بتوانید نرم افزار کامل تری داشته باشید نیاز است تا حدودی به زبان برنامه نویسی PHP و JavaScript مسلط باشید. اما باز هم تاکید میکنم این نوع برنامه نویسی در حالتی است که نرم افزار شما تحت وب باشد و با باز شدن صفحه ی مرورگر به آن دسترسی داشته باشید.



JAVA


پیش از اینکه به معرفی این زبان بپردازم باید اشاره کنم که بین زبان جاوا و جاوااسکریپت تفاوت عمده ای است و تنها شباهت مهم این دو زبان در اسم آنهاست. جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپت نویسی است. اما جاوا یک زبان برنامه نویسی است. اگرچه جاوااسکریپت در وب استفاده های متعدد و مهمی دارد اما در برنامه نویسی موبایل آنچنان کاربرد ندارد ولی جاوا یک زبان بسیار قوی برای برنامه نویسی موبایل است و اگر کسی بخواهد بطور تخصصی بر روی سیستم عامل اندروید کار کند بهترین زبانی که می توان پیشنهاد کرد زبان جاوا است.



Swift

آخرین API اپل coca  و coca touch  نام دارد. شرکت اپل زبان برنامه نویسی swift را به عنوان بهترین و مناسب ترین زبان برای برنامه نویسی سیستم های iOS معرفی کرده و دسترسی به API های این شرکت از طریق این نرم افزار امکان پذیر است. لازم به ذکر است که Swift تا پایان سال به یک نرم افزار open source تبدیل میشود و در نتیجه کاربران بیشتری برای برنامه نویسی به سمت این زبان می آیند.



C++ /C#

اگر میخواهید به سمت برنامه نویسی موبایل برای سیستم عامل های تحت ویندوز بروید بهتر است که به زبان های C++ /C# مسلط باشید. البته لازم به ذکر است که هم اکنون برنامه های تحت ویندوز طرفداران چندانی روی تلفن های هوشمند ندارد اما با معرفی ویندوز موبایل 10 احتمالا کاربران این سیستم عامل بیشتر می شود و در نتیجه نیاز به برنامه نویسی بر روی این سیستم عامل نیز بیشتر احساس خواهد شد.

  • ۹۶/۰۴/۲۰
  • مونا احمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی