مجله ای از همه چیز از همه جا

  • ۰
  • ۰

تمام افرادی که در سالیان قبل ازبیماری بواسیر رنج می بردند باید به خاطر داشته باشند که در سالهای گذشته فرد مبتلا باید در بیمارستان با بیهوشی کامل عمل میشد وبعد از عمل فرد بیمار باید ۱الی۲روزدربیمارستان بستری میشد و تا مدتها از درد بعد از عمل که ناشی از جراحی با چاقوی عمل بود بیقراری میکرد اما امروزه هر چقدر که پیش میرویم با پیشرفت تکنولوژی وپ یدایش دستگاه های لیزرجدید جهت درمان بیماری بواسیر و سایر بیماریهای نشیمنگاه درمان را برای افراد مبتلا وجامعه پزشکی بسیار رضایت بخش نموده است.

از لیزر برای درمان بواسیر به دو صورت میتوان استفاده کرد:
۱-اشعه درمانی بواسیر
۲-جراحی بواسیر با لیزر

لیزر درمانی بواسیر(اشعه درمانی)

 
لیزر درمانی بواسیر یا هموروئید برای بواسیرهای درجه۱و۲بسیار مناسب میباشد و نتیجه رضایت بخشی به همراه دارد.

 

بواسیر درجه یک: در این درجه بالشتکهای بواسیر از مقعد بیرون نمی گردند و فقط نشانه های آن دفع خون از مقعد و یا دفع خون با دفع مدفوع و مشاهده خون در مدفوع است در این مرحله هموروئید های کوچکی در سطح درونی دهانه مقعد به وجود می آیند که خیلی از اشخاص به این مرحله چندان توجهی نمی کنند تا هنگامی که به علت کشیده شدن مدفوع به روی آنها منجر به خونریزی می گردد.
بواسیر درجه دو: در این درجه بالشتکهای همورئیدی یا بواسیری از مقعد بیرون می گردند اما به خودی خود می توانند دوباره به جای اولشان برگردند و نشانه آن خونریزی با درد است. در این درجه ناحیه کوچکی از هموروئید در هنگام دفع مدفوع از مقعد بیرون می گردد که به علت سفت بودن بافت پیوندی کانال مقعد همورئید مجددا به درون باز می گردد.

استفاده از لیزر به صورت سرپایی با بی حسی موضعی بدون درد وخون ریزی وبدون نیاز به بستری در کمتر از یک ساعت در مطب قابل انجام است.

 

درمان بواسیر بدون عمل جراحی با لیزر

وقتی فرد به یک بیماری رنج‌آور هموروئیدی مبتلا می‌شود، انتخاب درمان برای او مشکل خواهد شد. زیرا همیشه پزشک چند روش درمانی را همراه با معایب و مزایای آن بر سایر روش‌ها توضیح داده و توصیه می‌کند. در نهایت بیمار است که بین گزینه‌های ترجیحی پزشک حود انتخاب می‌کند. وقتی پای درمان‌های سنگین‌تری چون جراحی به میان می‌آید معمولاً فرد در انتخاب خود حساس‌تر می‌شود. از میان جراحی‌های هموروئیدی انواع لیزری آن از محبوبیت بیشتری در میان مردم برخوردار است. زیرا انسان‌ها تا جایی که بتوانند از تیغ برنده جراحی می‌گریزند. لیزر برای درمان تمامی انواع بواسیر مؤثر است.

استفاده از لیزر نسبت به جراحی باز و سایر روشهای دیگر بسیار راحت تر و کم عارضه تر میباشد و بعد از عمل فرد بیمار به راحتی میتواند به زندگی روزمره خود باز گرددبدون اینکه نیاز به بستری شدن واستراحت مطلق داشته باشد.

استفاده از لیزر کار برش وبرداشتن بالشتکهای بواسیر را به راحتی وبا کمترین صدمه به بافتهای اطراف انجام داده ودرحین استفاده از لیزر خون ریزی وجود ندارد زیرا خود لیزر باعث ترمیم شریانهای خونی میشود ودر ضمن استفاده از لیزر احتمال سایر بیماریهای واگیر دار وعفونی از جمله هپاتیت وایدز را از بین میبرد.

درمان لیزری بواسیر از چند مزیت بارز برخوردار است که عبارت‌ است از:

  1. این فرآیند برای بیمار بیش از حد دردناک و آزاردهنده نیست؛
  2. اغلب به بستری نیاز ندارد و فرد می‌تواند در همان روز انجام لیزر از بیمارستان مرخص شود؛
  3. به دلیل نداشتن دود و بخار ناشی از دستگاه بی‌خطر و ایمن است؛
  4. با امکان انسداد عروق خونی با کمترین میزان خونریزی حین عمل همراه است؛
  5. کمترین آسیب را به بافت‌های اطراف توده‌ی هموروئید می‌رساند و کم‌عارضه است؛
  6. زخم حاصل از لیزر سریع‌تر بهبود می‌یابد و نشانه‌ی کمتری از عمل بر جا می‌گذارد؛
  7. دارای درصد مؤفقیت بیشتر و عود کمتری است که البته این مورد به مهارت پزشک نیز بستگی دارد.

جراحی هموروئید با لیزر نیز به عنوان یک نوع هموروئیدکتومی لیزری شناخته شده است که کل فرآیند درمان در آن با اشعه لیزر انجام می‌شود.

سایر روشهای درمان هموروئید:

درمان بواسیر یا هموروئید با هموروئیدکتومی

هموروئیدکتومی یک عمل جراحی وسیع است که برای برداشتن هموروئیدهای داخلی درجه سه و چهار، خارجی وسیع یا انواع ترکیبی آن استفاده می‌شود. اثربخش‌ترین درمان هموروئید، هموروئیدکتومی است به شرطی که فرد عوارض ناگوار احتمالی آن را بپذیرد.
این جراحی به دو شیوه‌ متفاوت با نام‌های باز و بسته انجام می‌شود. باید توجه داشت که هر دو روش هموروئیدکتومی بسته (فرگوسن) و هموروئیدکتومی باز (میلیگان مورگان) به یک اندازه می‌توانند مؤثر و بی‌خطر باشند اما روش بسته نسبت به روش باز در بلند مدت برای بیمار رضایت‌بخش‌تر خواهد بود. با این وجود، هر دو روش ممکن است به درد شدید بعد از عمل منجر شوند.
در هموروئیدکتومی بسته پس از برش و خارج کردن بافت هموروئیدی ملتهب ناحیه‌ی بریده شده را بخیه می‌کنند تا از خونریزی و عفونت احتمالی آن جلوگیری کنند. اغلب در هموروئیدهای داخلی از شیوه‌ی هموروئیدکتومی بسته استفاده می‌شود. این شیوه در ۹۵ درصد موارد مؤفقیت‌آمیز خواهد بود.
در هموروئیدکتومی باز نیز با شیوه‌ای دیگر ناحیه‌ی آسیب دیده را برش داده و خارج می‌کنند، با این تفاوت که دیگر محل برش را کامل بخیه نمی‌زنند و اجازه می‌دهند باز بماند تا خود جوش خورده و بسته شود. البته گاهی اوقات دکتر متخصص بواسیر تشخیص می‌دهد که باز ماندن محل برش احتمال عفونت را بالا می‌برد و با احتمال کمتری خود‌به‌خود مسدود می‌شود پس ترجیح می‌دهد محل را بخیه کند و با یک روش ترکیبی باز و بسته جراحی خود را به پایان برساند.
به منظور به حداقل رساندن یا جلوگیری از درد پس از هموروئیدکتومی، روش‌های ترکیبی دیگری نیز ابداع شده است که با بستن عروق میزان درد را کاهش می‌دهد و نیاز به مراقبت بعد از عمل کمتری دارد. هموروئیدکتومی به دلیل عوارضی که دارد بیشتر در مواقع بحرانی و زمانی که درمان فرد با روش‌های کم‌تهاجمی‌تر با شکست رو به رو شده است، پیشنهاد می‌شود.

جراحی هموروئید یا بواسیر

ترس از جراحی به خصوص در ناحیه مقعد مانع پیگیری درمان بیماری هموروئید در بسیاری از افراد مبتلا است. در گذشته جراحی تنها درمان قطعی هموروئید‌های وخیم بوده است ولی امروزه با پیشرفت علم روش‌های نوین و کم‌دردسرتری کشف شده است که بدون نیاز به بستری در بیمارستان و بی‌هوشی می‌تواند با عارضه و تهاجم کمتری به بهبود سریع‌تر فرد کمک کند. انواع لیزردرمانی‌ها، کرایو (فریز کردن عروق ملتهب)، اسکلروتراپی (تزریق محلولی) جایگزین خوبی برای روش‌های قدیمی جراحی باز شده است.
اما با این حال ممکن است بسته به شدت بیماری دکتر متخصص بواسیر جراحی را نیز تجویز کند. اولین مرحله از درمان هموروئید، درمان علامتی آن به صورت کنترل خونریزی به منظور جلوگیری از کم‌خونی فرد است. سپس علت‌یابی هموروئید و مشاوره در زمینه تغییر در سبک زندگی و عادات غذایی فرد می‌تواند در پیشگیری از پیشرفت بیماری مؤثر باشد. در صورتی‌که علت ایجاد این مشکل یک بیماری زمینه‌ای باشد باید درمان آن بیماری نیز جزئی از اقدامات درمانی قرار گیرد. در مرحله بعدی باید خود بیماری بسته به شدت آن درمان شود سپس عوارض ایجاد شده مانند بدشکلی ناحیه‌ی مقعد برطرف گردد.

منبع : هزینه درمان بواسیر با لیزر


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی