مجله ای از همه چیز از همه جا

  • ۰
  • ۰

بواسیر به شبکه‌های وریدی انتهای دستگاه گوارش اطلاق می‌شود. جالب است بدانید که همه انسان‌ها دارای هموروئید هستند و وجود آن غیرطبیعی نیست. 

این شبکه‌های وریدی هنگام اجابت مزاج مثل یک بالشتک پرخون می‌شوند و به خروج مدفوع از روده کمک می‌کنند. البته هموروئید خود به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می‌شود که به یکدیگر مرتبط هستند و هر دو به دفع راحت‌تر کمک می‌کنند. هموروئیدهای خارجی اگر دچار بیماری شوند از بیرون بدن قابل مشاهده هستند اما هموروئیدهای داخلی از بیرون قابل مشاهده نیستند. بیماری هموروئید در حقیقت همان واریسی شدن شبکه‌های وریدی است. دقیقا مثل وریدهای پا، شبکه‌های وریدی انتهای دستگاه گوارش نیز ممکن است متورم و واریسی شوند. 

بارداری هم باعث بواسیر می‌شود؟

بارداری و زایمان از آنجایی که باعث افزایش یبوست و فشار داخل شکمی می‌شوند، از عوامل مستعد کننده برای بیماری هموروئید به‌حساب می‌آیند. چاقی و اضافه‌وزن نیز به‌دلیل ایجاد یبوست می‌تواند فرد را مستعد بیماری هموروئید کند. با این حال تاثیر آن ثابت شده نیست و نمی‌توان گفت که تمام افراد چاق دچار این بیماری خواهند شد. تاثیر نشستن‌ها و ایستادن‌های طولانی‌مدت بر ایجاد هموروئید نیز ثابت شده نیست. 

اگر خونریزی یا درد دارید... 

یکی از علائم مهم بیماری بواسیر خونریزی است. البته خونریزی بیشتر مربوط به هموروئیدهای داخلی می‌شود. این هموروئیدها معمولا بدون درد هستند مگر اینکه آن‌قدر بزرگ شوند که بیرون بزنند و گیر کنند و دیگر به داخل بر نگردند. اما درمقابل، هموروئیدهای خارجی، به‌خصوص اگر خون در آنها لخته شود اغلب دردناک هستند که در این صورت هموروئید ترومبوزه نامیده می‌شوند. 

سرطان را با بواسیر اشتباه نگیرید

بواسیر سرطانی نمی‌شود اما سرطان‌هایی هستند که با هموروئید اشتباه گرفته می‌شوند، به عبارتی بیمار فکر می‌کند هموروئید دارد بنابراین آن را جدی نمی‌گیرد و به پزشک مراجعه نمی‌کند؛ در صورتی که این توده سرطان است و از آن خبر ندارد. بنابراین هر زمان که دچار خونریزی از مقعد می‌شوید یا توده‌ای در آن ناحیه لمس می‌کنید حتما باید به پزشک مراجعه کنید و معاینه شوید تا احتمال سرطان رد شود. پس نمی‌توانیم بگوییم هموروئید سرطانی می‌شود بلکه این سرطان است که می‌تواند خود را به شکل هموروئید نشان دهد. 

تفاوت بواسیر و سرطان روده:
سرطان روده و بواسیر علایم مشابهی دارند و هر دو با درد  همراه هستند.احتمال دارد که  افرادزیادی  در مرحله ای از زندگی دچار بواسیر شوند؛ اما آن چه متخصصان را نگران کرده این است که  افراد بدون مراجعه به پزشک آن را به عنوان خونریزی  بواسیر تلقی کنند.

این در حالی است که خون ریزی می تواند از علایم سرطان روده  نیز باشد.بنابر این بهتر است علایم هر دو بیماری را بدانیم.

بواسیر: خارش یا ایجاد بر آمدگی های نرم در اطراف مقعد.
احساس ناراحتی قبل و پس از دفع مدفوع. خون ریزی یا لخته بینی از مقعد.  بر آمدگی که از مقعد به بیرون می آید و پس از دفع مدفوع باید به داخل فرو   رود. احساس سنگینی و کشیدگی در اطراف مقعد.

سرطان روده: خون ریزی از مقعد یا مشاهده کردن خون در مدفوع. درد معده یا بر آمدگی آن . تغییرات مداوم در عادت روده شامل یبوست و اسهال. کاهش وزن ناگهانی. خستگی، سرگیجه یا کم آوردن نفس بدون دلیل.

منبع: بواسیر

  • ۹۶/۰۷/۲۷
  • مونا احمدی

بواسیر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی