مجله ای از همه چیز از همه جا

  • ۰
  • ۰

بواسیر

تاریخچه بیماری بواسیر (هموروئید) از منظر طب سنتی ایران، تاکنون مورد کنکاش مورخان و محققان تاریخ پزشکی قرار نگرفته است. علی رغم پیشرفت هایی که در زمینه درمان این بیماری در سال های اخیر رخ داده است باز هم درمان دارویی مؤثر و اختصاصی در طب نوین وجود ندارد.

بواسیر به معنی گشاد شدن عروق انتهایی مقعدمی باشد که باعث بیرون زدگی نیز می شود.

نگرش طب سنتی ایران به بیماری بواسیر را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:

علت اصلی این بیماری خلط سودا یا خون سوداوی است.

تولید خلط سودا ناشی از چند عامل است؛ از جمله افزایش حرارت کبد، ضعف طحال، افزایش برودت، سده طولانی مدت، ازمان و عود مکرر بیماری ها.

عوامل مستعد کننده:

1-سن بالای ۴۰ سال
2-فصل پاییز
3-یبوست
4-افزایش فشار داخل شکمی
5-رژیم غذایی
6-تحرک بدنی کم
7-خواب ناکافی
8-آب و هوای بسیار گرم یا بسیار سرد و خشک
9-افسردگی

در این قسمت به ارائه بهترین روش های درمان هموروئید یا بواسیر خواهیم پرداخت، هدف این است تا افراد با استفاده از دستورات گفته شده هر چه بهتر و سریعتر سلامت خود را بدست آورده و در مواردی از جراحی غیر ضروری جلوگیری شود.

در ابتدا با به این نکته اشاره کنیم که بهترین درمان در منزل و شفا در غذایی است که می خورید ، پس به برنامه غذایی و نحوه خوردن خود ملاحضه داشته باشید.

توجه داشته باشید که یکی از بهترین سبدهای غذایی برای تغذیه روزانه استفاده از موادغذایی طبیعی و سرشار از فیبر و ویتامین است. برای این منظور بهتر است در سبد غذای خانواده به صورت روزانه به میزان کافی سبزی تازه، میوه و موادغذایی طبیعی وجود داشته باشد، مصرف حبوبات و غلات سبوسدار در غذا یا به صورت آب پز نیز از دیگر مواردی است که به پیشگیری از ابتلا به یبوست و بواسیر کمک میکند.
1-اجابت مزاج : باید به ازای هر بار مصرف مواد غذایی اجابت مزاح داشته باشید که این خود به این معنی است که اجابت مزاج دو الی سه بار در طول ۲۴ ساعت قابل قبول است و نکته بعد اینکه به قدری دفع راحت داشته باشید که در دستشویی معطل نشوید.
استفاده از توالت فرنگی : استفاده از توالت ایرانی باعث وارد آمدن فشار بیشتر به مقعد می شود که در نتیجه باعث تشدید این موضوع خواهد شد.
2-نشستن در آب گرم : روزانه دو تا سه بار بسته به وقت استراحت خود ، مقداری آب گرم را داخل ظرفی بزرگ که امکان نشستن در آن وجود داشته باشید بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه درون ظرف بنشینید.
3-کوکوی تره : مصرف مرتب کوکوی تره باعث پیشرفت سریع در درمان این بیماری می شود، در همین جا به چند نکته در مورد تهیه کوکوی تره اشاره می کنم، ۱- زمان تهیه کوکوی تره از نمک استفاده نکنید. ۲- از کمترین میزان تخم مرغ در تهیه کوکو استفاده کنید. ۳-از روغن زیتون و یا کنجد در تهیه آن استفاده کنید.
4-کمپوت سیب و کدوحلوایی : کمپوت کدو مخلوط با سیب، دسری بسیار عالی برای درمان دفع یبوست است که توصیه می شود تهیه و بعد از نهار و شام به مقدار کافی میل شود.
5-دسر کدو حلوایی : دسر کدو حلوایی که یکی از بهترین منابع تامین ویتامین آ بوده و اثر قابل توجهی در درمان یبوست نیز دارد.

منبع: بواسیر

  • ۹۶/۰۷/۲۷
  • مونا احمدی

بواسیر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی