مجله ای از همه چیز از همه جا

  • ۰
  • ۰

 فن کویل یکی از سیستم های مهم تهویه مطبوع است که از نظر نصب و شکل یا ظاهر در انواع فن کویل سقفی توکار، زمینی، دیواری، کاستی و کانالی و از نظری کاربرد ذاتی آن در دو نوع فن کویل دو لوله و چهار لوله تولید می شوند.

فن کویل یکی از سیستم های مهم تشکیل دهنده سیستم تهویه مطبوع است که از یک فن، یک کویل و فیلتر تشکیل شده است که وظیفه اش چرخش مجدد هوا در یک فضای گرم از طریق فن باله ای شکل است.

در این مقاله به بررسی انواع فن کویل، چگونگی کارکرد آن، مزایای این دستگاه و تفاوتش با کولر گازی پرداخته ایم. 

در فصل سرما با گردش آب گرم در کویل های آن هوای گرم تولید کرده و در فصل گرما به واسطه گردش آب سرد تولید شده توسط انواع چیلر هوای سرد تولید کرده و به وسیله فن ها آن را توزیع می کند.

فن کویل چگونه کار می کند؟

فن کویل یک ساختار بسته مستطیلی است که آب سرد سیستم خنک کننده مانند چیلر یا آبگرم تولید شده توسط انواع دیگ آبگرم و پکیج دیواری و زمینی در داخل کویل گردش میکند و هوای تولید شده توسط فن از پره های خارجی عبور می کند و گرما بین آنها مبادله یا منتقل می.شود به همین دلیل فن کویل به عنوان مبدل آب هوا شناخته میشود زیرا آب عنصری است که گرما را به هوا منتقل یا جذب کند.

فن موجود در فن کویل جریان هوای شدیدی را در داخل سازه ایجاد میکند و توزیع می کند.

فیلتر هوا در ورودی هوای فن کویل قرار میگیرد تا ذرات را فیلتر کند و فن و کویل را تمیز نگه دارد از طرفی کویل به سمت انتهایی که هوا خارج می شود قرار می گیرد.

کنترل دمای مطبوع محیط از ترموستات دیجیتال یا آنالوگ استفاده می شود، سیگنال الکتریکی ترموستات برای روشن یا خاموش کردن فن یا تغییر سرعت آن استفاده میشود.

فن کویل چه مزایایی دارد؟

گاهی اوقات لازم است چندین فضای مستقل در یک خانه یا ساختمان با استفاده از یک سیستم تولید سرما یا گرما تهویه شود. در این شرایط دو گزینه ممکن وجود دارد.

شبکه ای از کانال های داکت اسپلیت برای تهویه را نصب کنید یا در هر فضا یک فن کویل نصب کنید تا تهویه هوا انجام شود.

جایگزینی آوردن گاز مبرد به طور مستقیم به هر فضا با نصب فن کویل کاری قابل اطمنیان است زیرا به مبردهای زیادی نیاز است علاوه بر این بعضی از مبردها برای سلامتی و محیط زیست خطرناک است.

نصب شبکه ای از کانال های داکت اسپلیت برای تهویه مطبوع در بسیاری از موارد یک کار بسیار گران است با این حال حمل آب سرد یا گرم از طریق لوله ها به هر یک از فن کویل ها که قرار است استفاده شود امکان پذیرتر و آسان تر است.

انواع فن کویل

از انواع این سیستم تهویه مطبوع میتوان به فن کویل سقفی توکار، زمینی، دیواری، کاستی و کانالی اشاره کرد که این دسته بندی بر اساس محل نصب و شکل یا ظاهر تجهیزات است. با این حال بسته به طراحی ذاتی، آنها در دو نوع فن کویل دو لوله و چهار لوله شناخته میشود.

فن کویل دو لوله ای

فن کویل دو لوله ای تنها دارای دو لوله یک ورودی و یک لوله خروجی آب است که شما میتوانید در یک زمان تنها در یک حالت گرما یا سرما کار کنید اما هزینه نصب و را اندازی نسبتاً کمتری دارند و انرژی کمتر مصرف می کنند و برای منازل مسکونی مناسب هستند.

تعیین عملکرد سرمایشی یا گرمایشی فن کویل را ترموستاتی که در ساختمان نصب می شود، انجام می دهد.

در برخی کاربری هایی که نیاز به گرمایش و سرمایش در یک زمان و در دو واحد است، نمی توان از این دستگاه استفاده نمود.

فن کویل چهار لوله ای

فن کویل چهار لوله ای دارای دو لوله برای رفت و دو لوله برای برگشت آب می باشد، بنابراین یک مدار گرمایش و یک مدار سرمایش می توانند به طور مستقل و همزمان کار کنند.

سیستم و تجهیزات فن کویل چهار لوله گرانتر هستند اما در عین حال در شرایطی که یک فضا نیاز به گرم شدن دارد در حالی که فضای دیگر در حال خنک شدن است مفیدتر هستند.

به همین دلیل آنها مناسب ترین انواع فن کویل برای انواع ساختمان های بزرگ با نیازهای دمایی متفاوت همچون بیمارستان ها، ادارات، فروشگاه های بزرگ و… هستند.

فن کویل های چهار لوله با استفاده از مبدل سرد میتوانند به عنوان رطوبت گیر نیز عمل کنند به این ترتیب میتوان رطوبت نسبی اضافی هوا را متراکم کرده و سپس با استفاده از کانال ها و لوله های آب، آن را در بیرون دفع کرد.

تفاوت فن کویل و کولر گازی اسپلیت

گاهی اوقات تشخیص فن کویل از کولر گازی اسپلیت با چشم دشوار است به همین دلیل لازم به توضیح است که تفاوت فن کویل و کولر گازی اسپلیت نوع تولید هوای گرم یا سرد است که در داخل کویل یونیت داخلی اسپلیت فقط گاز مبرد در گردش است در صورتیکه در داخل فن کویل ها فقط آب در گردش است یعنی در فن کویل تبادل حرارتی از نوع آب و هوا انجام میشود اما در کولر گازی یا اسپلیت تبادل حرارتی از نوع گاز و هوا می باشد.

source : intersam

  • ۰۲/۰۵/۳۰
  • مونا احمدی

فن کویل

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی