مجله ای از همه چیز از همه جا

  • ۰
  • ۰

دستگاه تصفیه هوا برای منازل و ادارات و مهدهای کودک و مدارس و فضاهای پر رفت و آمد برای پاکسازی هوا از آلاینده ها با انواع فیلتر ها حائز اهمیت می باشد زیرا ممکن است هوای داخل خانه ۱۰برابر آلوده تر از هوای شهر باشد. از این رو ما این مقاله را درباره اهمیت خرید دستگاه تصفیه هوا و عملکردشان جمع آوری کرده ایم.

دستگاه تصفیه هوا خانگی و اهمیت استفاده از آن

هوای پاکیزه بخش مهمی از زندگی روزمره است. این بر سلامت ریه ها، گردش خون، قلب و سلامت جسمی کلی ما تأثیر می گذارد. اما برخلاف تصور عموم  این امکان وجود دارد که هوای داخل خانه شما کثیف تر از آن چیزی باشد که فکر می کنید حتی  تا ۱۰ برابر بیشتر از آلودگی هوای شهری باشد.

استفاده از مواد شوینده، گرد و غبار موجود در محیط و بوی حاصل از رنگ مبلمان، کمدها، کابینت‌ها و غیره سبب تولید آلودگی می‌شود، وجود حیوانات خانگی و پرندگان سبب افزایش آلودگی‌ها از جمله شوره حیوانات، باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌شود.

استفاده از دستگاه تصفیه هوا خانگی برای منازل و ادارات و مهدهای کودک و مدارس و به طور کلی فضاهای پر رفت و آمد جهت حذف گردوغبار، گرده گیاهان، کپک، شوره حیوانات، ویروس‌ها دود و ذرات کوچکتر از pm۲,۵ پیشنهاد می‌شود.

آلاینده هایی که توسط انواع دستگاه تصفیه هوا جذب می‌ شود و هوا را پاکسازی می کند:

  1. گرده گیاهان
  2. کپک یک نوع قارچ است که از طریق نشستن تخم قارچ موجود در هوا روی سایر مواد ارگانیک تکثیرشده و دسته‌های جدید کپک تبدیل می‌شوند.
  3. شوره حیوانات
  4. VOC به ترکیبات آلی فرار گفته میشود که شامل مواد شیمیایی هستند، خوشبوکننده‌های هوا، مواد شوینده و...
  5. Pm ۲,۵ ذرات کوچک‌تر از دو و نیم میکرون مانند باکتری‌ها ویروس‌ها
  6. دود

عملکرد دستگاه تصفیه هوای خانگی

در زمان انتخاب و خرید دستگاه تصفیه هوای خانگی دقت نمایید، زیرا عملکرد دستگاه تصفیه هوای خانگی زمانی مؤثر خواهد بود که در یک ساعت ۵ دفعه هوای محیط را تصفیه و به گردش درآورد.

به طور مثال یعنی اگر حجم هوای موجود در اتاق با توجه به ابعاد اتاق ۳۶ مترمکعب است قدرت هوادهی دستگاه تصفیه هوا حداقل باید ۱۸۰ مترمکعب بر ساعت باشد.

دقت نمایید که تمامی اعدادی که روی دستگاه‌های تصفیه هوا و در محاسبات لحاظ می‌شود برای ارتفاع سقف دو و نیم تا سه متر است اگر ارتفاع سقف بیش از ۳ متر باشد باید دستگاه قوی‌تری را انتخاب کنید.

انتخاب دستگاه تصفیه هوای مناسب

انتخاب دستگاه تصفیه هوای مناسب بررسی کنید که کدام مورد از آلودگی‌ها در منزل شما بیشتر است اگر در نزدیکی اتوبان یا بزرگراه‌های شهر هستید که آلودگی‌ اتومبیل‌ها هوای منزل شما را آلوده کرده باید دستگاه تصفیه هوای شما حتماً فیلتر کربن فعال داشته باشد.

اگر حساسیت‌های فصلی شدیدی دارید که در فصل گرده افشانی گیاهان بهار و یا پاییز این آلرژی تشدید می‌شود حتما باید از دستگاه‌ تصفیه هوایی استفاده کنید که فیلتر هپا یا فیلترهای الکترواستاتیک در آن تعبیه‌ شده باشد.

 از آن‌ جایی که آلودگی هوا در فصل سرما بروز می‌کند و در زمستان از سیستم‌های گرمایشی در منزل استفاده می‌شود، طبیعتاً رطوبت نسبی محیط کاهش پیدا می‌کند و لذا برای افرادی که از مشکلات ریوی رنج می‌برند پیشنهاد می‌شود که از این دستگاه‌ها استفاده شود. دستگاه تصفیه هوای سانیو و دستگاه تصفیه هوای ال‌جی ازجمله دستگاه‌هایی است که دارای مخزن ذخیره آب و سیستم رطوبت زنی است.

بعضی از دستگاه‌های تصفیه هوا ازن تولید می‌کند. استفاده از آن برای تصفیه هوا به‌صورت آپشنال مناسب است اما اگر از دستگاه تصفیه هوایی استفاده می‌کنید که با استفاده از تولید ازن هوا را تمیز می‌کند بدانید که مقدار زیاد تولید ازن این دستگاه برای شما مضر است.

 استفاده از ازن برای تصفیه هوا به‌صورت مقطعی و مقدار تعیین‌شده استاندارد خطرناک نیست.

 میزان یون منفی در کوهستان جنگل و طبیعت و زیر دوش حمام زیاد است به همین دلیل با قرار گرفتن در این محیط‌ها احساس شادابی بیشتری می‌کنیم، بسیاری از دستگاه‌های تصفیه هوا قابلیت تولید یون منفی دارند. مانند انواع مدل های دستگاه تصفیه هوای شارپ.

ویژگی های خاص دستگاه تصفیه هوا

برخی از دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی دارای نمایشگر میزان آلودگی هوا هستند به‌طور مثال اگر کنار دستگاه دود سیگار یا دود حاصل از پخت‌وپز و یا آلودگی دیگری باشد نشانگر آلودگی هوا، آن را نمایش می‌دهد.

معمولاً از رنگ‌های قرمز یا نارنجی برای نشان دادن آلودگی هوا استفاده می‌شود در این نمایشگرها از رنگ‌های سفید یا آبی برای نمایش هوای تمیز استفاده می‌شود.

 دستگاه تصفیه هوای هیوندای دارای قابلیت تغییر قدرت کارکرد دستگاه طبق میزان آلودگی محیط است  تا بتواند در کمترین زمان هوای پاک را برای ما فراهم کند.

برخی از دستگاه تصفیه هوا مانند دستگاه تصفیه هوا سامسونگ دارای دو سنسور مجزا برای ذرات معلق و سنسور گاز یا همان دود هستند.

قدرت پرتاب هوا و مکش هوای دستگاه‌های تصفیه هوا محدود است و نباید انتظار داشت که در سالنهای بزرگ یک دستگاه به‌تنهایی جوابگوی هوای محیط باشد.

قیمت دستگاه تصفیه هوا

قیمت دستگاه تصفیه هوا در برندها و مدل مختلف با توجه به امکانات و ویژگی هایشان متفاوت است. برخی دستگاه‌های چینی و ایرانی که ساده هستند و امکانات خاصی ندارند ارزان‌تر از برندهای اروپایی و آمریکایی و ژاپنی هستند.
به طبع دستگاه‌هایی که به فیلتر الکترواستاتیک و فیلتر آب و رطوبت زن و ... مجهز هستند دارای قیمت بالاتری هستند.

از آنجاییکه کیفیت دستگاه تصفیه هوا ارتباط مستقیمی با سلامتی شما دارد، از خرید دستگاه های بی کیفیت اجتناب نمایید، ما به شما 10 مدل دستگاه تصفیه هوا ارزان و با کیفیت در بازار ایران را معرفی می کنیم تا با خیال راحت خریدی مطمئن انجام دهید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی