مجله ای از همه چیز از همه جا

  • ۰
  • ۰

مبدل حرارتی دستگاه هایی هستند که حرارت را از یک سیال به سیال دیگر منتقل می کنند. آنها در طیف گسترده ای از صنایع از جمله تولید انرژی، فرآوری شیمیایی و تبرید استفاده می شوند. در این مقاله، من انواع مختلف مبدل حرارتی صفحه ای و پوسته و لوله و کاربردهای آنها را مورد بحث قرار می دهم.

انواع مبدل حرارتی چیست ؟

انواع مبدل حرارتی شامل صفحه و پوسته و لوله می باشد که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

مبدل حرارتی صفحه ای از یک سری صفحات نازک تشکیل شده اند که روی هم چیده شده اند. صفحات دارای یک سری کانال هستند که به دو سیال اجازه می دهد از کنار یکدیگر عبور کنند. مبدل‌های حرارتی صفحه‌ای در کاربردهای مختلفی از جمله پردازش مواد غذایی، پردازش شیمیایی و سیستم‌های HVAC استفاده می‌شوند.


مبدل های حرارتی پوسته و لوله به دلیل طراحی قوی و سازگاری، رایج ترین نوع موجود در صنایع مختلف هستند. متشکل از مجموعه ای از لوله ها، یک مجموعه سیالی را حمل می کند که باید گرم یا سرد شود، در حالی که مجموعه دوم سیال دمای مورد نظر را حمل می کند که باعث اثر گرمایش یا خنک کننده می شود. استفاده از آنها در پالایشگاه‌های نفت و کارخانه‌های شیمیایی رایج است، جایی که حجم زیادی از سیالات تحت فشار و دمای بالا پردازش می‌شوند.

کاربرد مبدل حرارتی

هر طرح مبدل حرارتی با در نظر گرفتن طیف خاصی از کاربردها، در نظر گرفتن محیط عملیاتی، نرخ‌های انتقال حرارت لازم و نگهداری ساخته شده است. طرح‌های پوسته و لوله برای کاربردهای ناهموار و سنگین طراحی شده‌اند که ممکن است متحمل سایش مکانیکی شوند اما نیاز به دوام دارند. انتخاب و خرید مبدل حرارتی صفحه ای زمانیکه راندمان در اولویت باشد و فضا در اولویت قرار گیرد، انجام می گردد.

نتیجه گیری

در پایان، تنوع مبدل‌ حرارتی گزینه‌های بی‌شماری را برای بهینه‌سازی سیستم‌های حرارتی برای طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی به مهندسان و طراحان ارائه می‌دهد. طرح‌های پوسته و لوله در رسیدگی به شرایط شدید و عملیات در مقیاس بزرگ عالی هستند، مبدل‌ حرارتی صفحه ای کارایی بی‌نظیری را در یک طرح فشرده برای شرایط متوسط ارائه می‌دهند، و انواع لوله‌های پره‌دار راه‌حلی مقرون‌به‌صرفه برای کاربردهای مختلف جوی ارائه می‌کنند. درک ویژگی ها و محدودیت های منحصر به فرد هر نوع مبدل حرارتی برای اطمینان از انتقال حرارت موثر، استحکام عملیاتی و موفقیت بلندمدت در هر برنامه مدیریت حرارتی بسیار مهم است.

منبع : انواع مبدل حرارتی و تفاوت آن با رادیاتور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی