مجله ای از همه چیز از همه جا

  • ۰
  • ۰

اگر کولر گازی شما خراب شود و خاموش شود، زندگی می تواند بسیار غیرقابل تحمل باشد. تعمیرات ممکن است پرهزینه باشد، بنابراین مهم است که مطمئن شوید کولر گازی شما از طریق تعمیر و نگهداری منظم در حالت بالایی قرار دارد و همیشه ایده خوبی است که از برخی از مشکلات رایج تری که ممکن است در کولر گازی شما ایجاد می شود آگاه باشید.

در این مقاله، به بررسی نحوه عیب یابی و تعمیرات انواع کولر گازی ایستاده، دیواری، پرتابل و پنجره ای می پردازیم تا به شما کمک کنیم مشکلات را به سرعت شناسایی کرده و راه‌حل‌های موثری برای آنها پیدا کنید.

بررسی مشکلات شایع

نخستین گام در عیب‌یابی کولر گازی، بررسی مشکلات شایع مانند نقص در سرمایش یا گرمایش، صدای غیرعادی، یا عدم رسیدن هوا به صورت یکنواخت است.

 

 

بررسی فیلترها و لوله‌ها

یکی از دلایل معمولی که کولر گازی به درستی کار نمی کند، گرفتگی یا کثیف بودن فیلتر است. توصیه های سازنده را در مورد هر چند وقت یکبار تعویض فیلتر هوا دنبال کنید. برخی ماهانه، برخی دیگر هر سه ماه یکبار، در حالی که برخی قابل استفاده مجدد هستند و باید در صورت کثیف شدن تمیز شوند. یکی از راه‌های تشخیص اینکه آیا فیلتر نیاز به تمیز کردن دارد این است که بررسی کنید که آیا نوری از آن عبور می‌کند یا خیر. اگر نه، وقت آن است که آن را تمیز کنید. فیلترهای کثیف نه تنها جریان هوا را کاهش می دهند بلکه می توانند باعث یخ زدن واحد AC نیز شوند.

بررسی کندانسور

کندانسور قسمت بیرونی یک سیستم تهویه مطبوع است. اگر کندانسور روشن نشود، کولر گازی کار نخواهد کرد. این می تواند به دلایل مختلف رخ دهد. اساسی ترین مسئله ای که می تواند از روشن شدن کندانسور جلوگیری کند این است که ترموستات در حال حاضر خیلی بالا تنظیم شده است. اگر دمای ترموستات به اندازه‌ای پایین باشد که کندانسور روشن شود، مشکل می‌تواند به دلیل معیوب بودن کمپرسور، معیوب بودن موتور یا عدم دریافت برق کندانسور باشد. اگر مشکوک هستید که این مشکل به دلیل کمپرسور معیوب، موتور معیوب یا سیم کشی خراب است، توصیه می شود با متخصص تعمیر کولر گازی تماس بگیرید.

بررسی میزان گاز

کاهش میزان گاز می‌تواند عاملی برای کاهش سرمایش یا گرمایش باشد. اندازه‌گیری میزان گاز و شارژ مجدد آن اگر لازم باشد.

بررسی ترموستات

اگر ترموستات کولر گازی درست کار نکند، هیچ چیز دیگری با سیستم HVAC درست کار نخواهد کرد. ترموستات مغز کل سیستم است. تمام ترموستات ها به برق نیاز دارند. ترموستات ها می توانند با باتری، سیم ولتاژ پایین یا هر دو تغذیه شوند. اگر برق به خطر بیفتد، ترموستات کار نخواهد کرد. علاوه بر این، ترموستات ها همیشه در خانه به خوبی قرار نمی گیرند. شما ممکن است در جایی نصب شده باشد که نور خورشید به آن برخورد می کند یا در کنار یک منطقه خنک با پیش نویس نصب شده باشد.

بررسی سیستم برق و کنترل

اگر کولر به‌طور ناگهانی خاموش شده باشد یا کنترل‌ها به درستی کار نکنند، عیب در قسمت‌های برقی ممکن است. چک کردن سیم‌ها، کلیدها و مدارات برقی الزامی است.

نشتی مبرد

هنگامی که مایع خنک کننده در کولر گازی شروع به نشت می کند، دستگاه به درستی کار نمی کند و دما در نوسان خواهد بود. محل نشتی بر هزینه تعمیر تأثیر می گذارد، بنابراین توصیه می شود که هر ساله توسط یک کارشناس بررسی شود.

بررسی کمپرسور

کمپرسور یکی از اجزای حیاتی کولر گازی است. عیب‌یابی در عملکرد آن شامل بررسی نشتی‌ها، لرزش‌ها یا سایر مشکلات ممکن است.

کمپرسور انرژی را به مبرد وارد می کند و آن را از طریق سیم پیچ ها برای انجام تبادل گرما به حرکت در می آورد. اگر کمپرسور کار نمی کند، کولر گازی توانایی خنک کردن خانه شما را ندارد. اگر مبرد کافی وجود نداشته باشد، کمپرسور داغ می شود و در نهایت مسدود می شود. اگر مقدار زیادی وجود داشته باشد، مبرد به کمپرسور باز می گردد که می تواند باعث از کار افتادن آن شود.

بررسی کویل های اواپراتور

کویل های اواپراتور گرمای هوا را جذب کرده و با استفاده از یک سری مجرای هوا، آن را به عنوان هوای سرد به داخل خانه می فرستند. کویل ها می توانند خورده شوند، اما اگر در داخل قرار گیرند، معمولاً فقط هر سه سال یکبار نیاز به تعمیر و نگهداری دارند.

بررسی کویل های کندانسور

کویل های کندانسور در خارج از کمپرسور قرار دارند تا به دلیل وجود عناصر کثیف شوند. معمولاً سالی یکبار می توان آنها را با شلنگ آب تمیز کرد، اما اگر بیش از حد کثیف شوند، یک تکنسین HVAC باید آنها را با یک پاک کننده شیمیایی تمیز کند.

بررسی زه کشی

مانند فیلتر، خط تخلیه ممکن است با خاک، گرد و غبار و پرز مسدود شود. اگر مسدود شود، ظرف تخلیه پر می شود و آب به بیرون نشت می کند که به طور بالقوه باعث آسیب به واحد AC یا هر چیزی که در اطراف تشت شما است می شود.

بررسی بریکر یا فیوز

بریکرها و فیوزها از گرم شدن بیش از حد موتور یا کمپرسور محافظت می کنند. اغلب هنگامی که یک موتور خراب می شود، یکی از اولین قطعاتی که تکنسین تهویه مطبوع چک می کند، قطع کننده است.

رفع نویزهای غیرعادی

نویزهای غیرعادی می‌توانند نشان‌دهنده مشکلات جدی باشند. تشخیص منشأ نویز و اقدام به رفع آن اهمیت دارد.

مراقبت و نگهداری منظم

انجام مراقبت و نگهداری دوره‌ای بازدهی کولر را افزایش می‌دهد و از مشکلات آتی جلوگیری می‌کند. تمیزکاری، چک کردن سیم‌ها و ارتباطات مکانیکی مهم است.

  • ۰۲/۱۱/۲۴
  • مونا احمدی

کولر گازی

کولر گازی ایستاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی